onsdag den 22. september 2010

Grøn kartoffelsuppe

Nogle dage kan man virkelig mærke, at efteråret er kommet. Det er gråt og vådt og blæsende og så er en gang varm suppe altid dejligt. Denne gang blev det en kartoffelsuppe med grønkål, inspireret af en gammel opskrift klippet ud af et ugeblad. Hurtigt, nemt og dejligt.


Grøn kartoffelsuppe
(2 personer)
250 g kartofler
1 lille løg (ca. 60 g)
8 dl grønsagsbouillon
100 g blomkål (evt. en anden grønsag man har en rest af)
130-150 g frossen grønkål
Salt, peber og hvidløgspeber

Skær kartofler og løg i terninger og kog dem i bouillon til de er møre, ca. 15 minutter. Grønkål tilsættes samtidig, mens blomkålen kan tilsættes afhængigt af, hvor udkogt man ønsker den skal være. Jeg tilsatte den de sidste fem minutter af kogetiden.

Tilbehør:
Som tilbehør havde jeg lavet krydderurtecroutoner: 2 skiver fuldkornsbrød blev skåret i tern. Derefter blev de vendt med 1 spsk. olie samt et drys af oregano, basilikum, salt og peber. Til sidst kom de en tur i ovnen ved 200 grader i 8-10 min. Til suppen serverede jeg desuden revet ost, Datteren elsker revet ost og kan spise det til næsten alt. Det smagte faktisk rigtig godt med sådan et drys oven på suppen. Vi fik også brød til, men croutonerne mættede så meget, at der ikke blev spist så meget af det.

2 kommentarer:

  1. Hej Anne
    Det er fantastisk med supper! Dejligt med lidt inspiration til en anderledes kartoffelsuppe.
    Jeg lavede en mexicansk suppe i går - det er virkelig skønt for sjælen!

    :) Ja, ost kan bruges til det meste, det vil jeg give din datter ret i!
    Hilsner Hanne

    SvarSlet
  2. Hej Hanne,
    Mexicansk suppe, det lyder spændende. Suppe en gang om ugen gjorde ikke noget, der er jo nok at vælge imellem. Og de gange jeg har været på ferie og en del af aftenmenuen hver dag var suppe, har jeg altid nydt det.

    SvarSlet