onsdag den 8. september 2010

Walker og Datter


Anmeldelse af Kate Jacobs: Walker og Datter

Handlingen:
En garnforretning i New York er centrum for begivenhederne i denne hyggelige feel-good roman om en flok kvinder og deres liv. Georgia Walker startede forretningen for ca. 12 år siden, da hun pludselig stod som enlig mor til datteren Dakota. Forretningen har efterhånden fået opbygget en god kundekreds og da nogle af forretningens kunder begynder at bliver hængende efter lukketid, opstår ideen til at lave en strikkeklub. Efterhånden kommer det ikke kun til at handle om en ret og to vrang i diverse garner og mønstre, men også om hvordan kvinderne får deres eget livs strikketøj til at gå op.
Klubbens medlemmer er meget forskellige, her er f.eks. enken der savner indhold i tilværelsen efter mandens død, den unge studerende der kommer og studerer fænomenet med kvinder der foretager sig noget så gammeldags som at strikke, den rige kvinde der kan købe alt, men ikke sin mands kærlighed, den unge taskedesigner der kæmper for at blive kendt og mange andre kvinder. Desværre findes der også problemer, som selv ikke de bedste veninder i en strikkeklub kan løse.
Også Georgia må tage sit liv op til revision, da hendes datters far pludselig dukker op og gør krav på at være en del af sin datters liv. Kan Georgia åbne sit hjerte igen for den mand, der svigtede hende den gang for mange år siden.

Min mening:
En dejlig varm roman, lidt amerikansk måske, men man kommer til at holde af bogens personer. Man kan sagtens læse den, selvom man ikke er interesseret i strikning. Men på mig virkede den sådan, at jeg for første gange i mange, mange år fik lyst til at strikke igen. Al den snak om garner i smukke farver, spændende trøjer og design virker meget inspirerende. Lige nu synes jeg ganske vidst ikke, at jeg har tid, men måske til vinter og især hvis jeg igen bliver ledig efter at mit vikariat udløber 1. november.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar