fredag den 10. september 2010

Ovnbagt pasta med blomkål og ost

Endnu en ret med blomkål inspireret af Jamie Olivers's bog "Alle kan lære at lave mad". Denne gang drejer det sig om blomkål og pasta med ostesovs. En lidt tung ret, nok heller ikke vanvittig sund – men dejlig cremet.


Jeg lavede en portion svarende til ca. 4-5 personer, så havde Datteren og jeg mad til to dage. Her er opskriften sådan som jeg lavede den.

½ blomkål
100 g revet ost
100 g parmasan
1 bdt. finthakket persille
Salt og peber
200 g pasta
200 g skinke
2 dl creme fraiche
lidt smør og mel

Blomkålen blev delt i små buketter og det bedste af stokken skåret i tynde skiver. Blomkål og pasta blev derefter kogt sammen i en gryde ca. 10 minutter. Ostesovsen blev lavet som en opbagt sovs, hvor lidt smør blev smeltet i en gryde og pisket med mel. Derefter tilføjede jeg blomkålspastavand til sovsen fik en god tykkelse. Så kom den revne ost i og der blev rør rundt til den smeltede. Undervejs supplerede jeg op med blomkålspastavand, så sovsen blev ved med at have en god konsistens. Til sidst kom jeg 2 dl creme fraiche samt hakket persille i. Sovsen blev smagt til med muskat, salt og peber. Vandet blev hældt fra pasta og blomkål, som derefter blev blandet med revet skinke og til sidst ostesovsen. Det hele blev hældt i et fad, fik et drys parmasan og blev gratineret ca. 10 min.

Jeg synes godt der kunne være lidt mere smag i og det havde ikke gjort noget at blomkålen måske bare lige havde fået et opkog, så der stadig var bid i den. Den kunne også trænge til lidt mere krydderi. Der er altså plads til forbedringer, men ellers en udmærket variation af hverdagsmaden.

Som tilbehør fik vi dagens salat, d.v.s. salat lavet af det der nu var i køleskabet, samt en grovbolle.

2 kommentarer:

  1. Hej Anne.

    Er der nogen anbefaling af, hvilken slags ost man kan/ skal/ bør bruge til sovsen?

    Ellers lyder det jo lækkert!

    Hilsen Gert

    SvarSlet
  2. Hej Gert,

    Man skal nok ikke vælge den billigste ost, som ikke har meget med ost at gøre. Den jeg brugte var ikke for god, så den vil jeg ikke anbefale. Jamie Oliver brugte cheddar i sin opskrift, så det er nok et godt valg.

    SvarSlet