søndag den 14. august 2011

Grove pandekager med fyld af oksefars, hvidkål og gulerødder

Jeg kan rigtig godt lide madpandekager, især grove og med spændende fyld. Selvom de nogle gange driller mig, når jeg skal bage dem. Måske trænger jeg bare til en bedre pande. Her kommer opskriften på en gang grove pandekager. Fyldet er oksefars og grønsager.

Grove pandekager med fyld af oksefars, hvidkål og gulerødder
(4 personer eller 2 personer 2 dage)
3 æg
4 dl mælk
2 dl kærnemælk
1 tsk salt
2 dl hvedemel
2 dl rugmel
hakket persille
1 løg
400 g oksefars
100 g hvidkål
1 stor gulerod
1 fed hvidløg
Herbes de Provence
salt, peber
50 g flødeost
50 g revet ost
Dejen til pandekagerne røres sammen med skyllet, hakket persille og hviler en halv time, før pandekagerne bages i fedtstof. Hvis man synes dejen er for tyk, kan man komme mere mælk eller vand i. Jeg fik 14 pandekager ud af portionen, men det afhænger jo af pandens størrelse og hvor tykke man laver dem. Til fyldet hakkede jeg løget fint og svitsede det i lidt olie. Så kom oksefarsen i og blev brunet. Et hvidløg presses og kommes i. Hvidkålen snittes fint og gulerødderne rives groft, hvorefter de blandes sammen med kød og løg. Tilsæt evt. lidt vand for at give væde. Krydderier tilsættes og så skal kødsovsen stå og simre, mens pandekagerne bages. Når pandekagerne er færdige, kommes 50 g flødeost i kødsovsen. Det kan være neutral flødeost eller flødeost med smag. Det gør kødsovsen lidt mere cremet. Til sidst kommes fyldet på pandekagerne, der derefter rulles sammen og lægges i et ildfast fad. Revet ost drysses over og så står fadet i ovnen ved 200 grader i ca. 10 minutter.

Serveres med dagens salat.

2 kommentarer:

  1. Hej Anne. Jeg lavede dine madpandekager i aftes, de var bare supergode.
    Jeg ændrede lidt på kødet, da vi ikke lige havde hvidkål og gulerødder i huset, men det var blot en lille detalje.
    En skøn blog du har.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Cheesemaker -
      Dejligt at du kunne lide mine pandekager :-) Det er faktisk en af de opskrifter, der bliver set mest på min blog. Men pandekager er også en dejlig ret, der kan laves på mange måder.

      Slet