mandag den 22. august 2011

Fuldkornspølsehorn

Gennem årene har Datteren og jeg fået spist os igennem en hel del pølsehorn. De fleste lavet med almindelig dej af hvedemel, men ind imellem er der også blevet eksperimenteret med forskellige typer dej. Tidligere har jeg blogget om pølsehorn med spinat. Denne gang er det en meget grov fuldkornsudgave jeg har afprøvet. Opskriften fandt jeg på Arlas hjemmeside. Jeg ved ikke, om jeg vil komme kerner i en anden gang, for det gjorde dem virkelig grove. I stedet for fuldkornsspeltmel brugte jeg en blanding af speltmel og fuldkornsmel.

Fuldkornspølsehorn – min version
(16 stk)
100 g knækkede rugkerner
1 dl vand
25 g smør
25 g A38
1½ dl mælk
25 g gær
1 æg
2 tsk salt
150 g fuldkornshvedemel
75 g speltmel
200 g hvedemel
8 pølser
Kom rugkernerne i kogende vand og kog dem ved svag varme under låg i ca. 15 minutter. Tag gryden af varmen og smelt smørret i de varme kerner sammen med A38. Hæld blandingen i en skål og tilsæt mælken. Lad blandingen køle let af og rør gæren godt ud heri. Tilsæt de øvrige ingredienser (hold lidt af hvedemelet tilbage). Slå dejen godt sammen. Lad dejen efterhæve et lunt sted i ca. ½ time. Tag derefter dejen ud på et meldrysset bord og ælt den godt igennem. Tilsæt evt. resten af melet. Del dejen i to portioner og rul hver portion ud til en rund plade. Del hver dejplade i 8 trekanter. Skær pølserne midt over og fordel dem på dejkanterne. Rul dejen om pølserne til horn og læg dem på en bageplade med papir, med lukningen nedad. Lad pølsehornene efterhæve en halv time. Derefter pensles de med æg og bages midt i ovnen i ca. 15 minutter.

Jeg serverede pølsehornene med dagens salat til. De mættede godt og dem vi ikke spiste blev lagt i fryseren til senere brug, f.eks. til madpakker.

1 kommentar:

  1. Ser super lækkert ud :)


    Hilsen

    Malthe
    http://htcreparation.dk/

    SvarSlet