tirsdag den 30. august 2011

Boganmeldelse: Englevin

Anmeldelse af Phil Rickman: Englevin
Bogen er udkommet på forlaget Klim. Du kan læse mere om bogen her

Merrily Watkins er sidst 30’erne, mor til den 15-årige Jane og præst. Hun får tilbudt et sogn i postkortidyllen Ledwardine, en landsby langt ude på landet i Herefordshire. Det viser sig hurtigt at idyllen kun findes på overfladen. Blandt landsbyens beboere kæmpes en kamp mellem de gamle familier, der har boet på stedet i flere generationer og som stædigt holder fast i visse traditioner og de nye tilflyttere, som gerne vil bibeholde de gamle traditioner, men på en måde så det kan udnyttes mere kommercielt. Situationen tilspidses, da nogle af tilflytterne vil opføre et kontroversielt teaterstykke i kirken. Stykker handler om præsten Wil Williams der i 1600-tallet blev anklaget for omgang med djævlen og som endte med at hænge sig i byens frugtplantage. Hvad var den sande historie om præsten og hvad foregår der egentlig i den mystiske frugtplantage?

Samtidig med at man følger Merrily og hendes problemer med landsbyen og dens indbyggere, følger man også hendes datter og hendes nye bekendtskaber i byen: Den gamle ikke helt almindelige dame Lucy Devenish, den fallerede rockstjerne Lol og kromandens datter Colette, som er på alder med Jane, men noget mere fremme i skoene.

Hvis man kan lide spænding, mysterier og atmosfærefyldte gamle engelske landsbyer er det en god bog at læse, ligesom jeg fandt det interessant at følge forholdet mellem præstemoren og hendes datter. Nogle vil sikkert finde handlingen for langsom, men jeg synes nu ikke det gjorde noget. Forfatteren har i øvrigt skrevet flere bøger om Merrily Watkins, men denne er p.t. den eneste der er oversat til dansk.