torsdag den 23. februar 2012

Kartoffelporrefad med røget medister


Røget medister er måske ikke ligefrem en kulinarisk oplevelse…

…men som afveksling i den billige ende af hverdagsmaden, synes jeg, at den er udmærket. Især hvis man får fat i en med en god smag. Nu husker jeg desværre ikke, hvad det var for et mærke, jeg brugte til nedenstående ret, men den havde en god blid røget smag og en god konsistens. Da jeg i sin tid begyndte at samle på opskrifter, var der en del med røget medister. Det synes jeg ikke, at man ikke ser så meget mere. Måske fordi der er kommet andre mere spændene pølsetyper som f.eks. chorizo.


Kartoffelporrefad med røget medister
(4 personer eller 2 personer 2 dage)
900 g kartofler
25 g smør
mælk
50 g hakkede nødder
2 store porrer
grønsagsbouillon
timian
1 ring røget medister (400 g)
sennep
50 g revet ost
salt, peber
Kartoflerne koges møre og laves til en god kartoffelmos med smør, mælk, salt og peber samt de hakkede hasselnødder. Porrerne skæres i mindre stykker og kommes i en gryde. Bouillon hældes i så det næster dækker porrerne. Koger 10-15 min. til man har en blød tyk porrestuvning. Er den for tynd, kan man tilføje maizena rørt op med vand, til stuvningen har en passende tykkelse. Stuvningen smages til med timian, salt og peber. Et ildfast fad smøres og porrestuvningen hældes i bunden af fadet. Skindet fjernes på den røgede medister, der derefter skæres ud i skive. Skiverne lægges oven på porrestuvningen og en god sennep smøres ud over pølseskiverne. Så spredes kartoffelmosen ud over pølselaget og til sidst drysses med revet ost. Kartoffelporrefadet bages i ovnen ved 200 grader i 25-30 minutter. Serveres med dagens salat.




3 kommentarer:

  1. *BANG* - du har hermed modtaget en blog award -
    tag et kig her: http://frkhappiness.blogspot.com/2012/02/blog-awardd.html

    SvarSlet
  2. Det er mig en glæde og fornøjelse, at tildele dig en blog Award.
    Kig her:
    http://mini-hakkeren.blogspot.com/2012/02/2-blog-awards.html
    og se hvad du skal gøre.
    Håber du vil lege med

    SvarSlet
  3. Kære Frøken Happiness og Mini-hakker - 1000 tak for jeres awards :-)

    SvarSlet