søndag den 12. februar 2012

Søndagshygge


Søndagshygge med torskerognssalat og knækbrød med ost – dog ikke samtidig.

En hel weekend uden arbejde og uden andre arrangementer. Så er der tid til lidt ekstra på madfronten. Det blev bl.a. en gang lækker torskerognssalat til frokost og hjemmelavede knækbrød med nyindkøbte spændende oste om eftermiddagen.


 Torskerognssalat
(1 portion til flere dage)
1 avocado
skal og saft af en ½ citron
200 g torskerogn
½ dl cremefraiche
100 g hytteost
salt og peber
tørret eller frisk dild
Torskerogn og avocado moses, brug evt. stavblenderen – hvis du har sådan en. Stænkes med citronsaft. Citronskallen rives fint og blandes i. Cremefraiche og hytteost røres i. Smages til med salt, peber og dild. Frisk dild er bedst, men jeg havde kun tørret og det gav trods alt også smag til salaten. Serveres med rugbrød, salatblade og tomater i skiver – uhm.

Note: Avocadoen var desværre ikke så god, det er man jo ude for en gang imellem. Så der kom ikke så meget avocado i, som jeg kunne have ønsket mig. Der er rigeligt til pålæg de næste par dage, måske tilføjer jeg et par soltørrede tomater skåret i små tern, men så skal salaten nok serveres med agurkeskiver i stedet for friske tomatskiver.

  
Til min eftermiddagssnack havde jeg bagt knækbrød efter en opskrift, jeg tidligere har blogget om. Den kan du se her. Og så havde jeg været på besøg i en rigtig ostebutik og købe et par forskellige spændende oste. Det blev til en ”Morbier Ermit” og en ”Tomatgouda”  ”Morbier” er en komælksost fra Frankrig med en dejlig mild og blød smag. Osten kendes i øvrigt på den grå stribe af krydderier der går tværs gennem osten. ”Gouda” er oprindeligt en hollandsk ost. Denne var smagt til med tomat, der både gav den en fantastisk flot rød farve og en god dyb tomatsmag. Jeg tror, at den vil være rigtig god på en skive brød smurt med pesto.

3 kommentarer:

  1. Hej Anne
    Jeg har vundet en blog award, som jeg skulle give videre til 5 andre bloggere.....og da jeg syntes vild godt om din blog, vil jeg gerne give dig en :)
    Du kan læse mere om awarden her:
    http://www.basuna.dk/2012/02/jeg-har-modtaget-en-blog-award.html

    Jeg håber du vil være med til at give awarden videre så vi i fællesskab kan gøre mere
    opmærksom på de blogge der ikke har så mange faste læsere endnu...

    God uge til dig.
    Venlig hilsen
    Vivi

    SvarSlet
  2. Hej Vivi,
    1000 tak for din blogaward, den er jeg meget beæret over. Jeg må indrømme, at jeg ikke kendte din blog, men det vil jeg da gøre noget ved fremover :-)

    SvarSlet
  3. Dejligt du blev glad for den Anne :)
    Jeg har fulgt din blog i et stykke tid, og syntes den indeholder mange lækre opskrifter!
    Du er altid velkommen til at kigge forbi min blog :)
    ~ Vivi

    SvarSlet