onsdag den 29. februar 2012

Mexicanske rösti med guacamole


Eksperimenterede mig frem til disse mexicansk inspirerede rösti

Måske har rösti og mexicansk mad ikke så meget med hinanden at gøre. Men det har det nu, i hvert fald i min madlavning. For jeg fik lavet rösti med mexicansk smag efter nedenstående opskrift og de blev serveret med guacamole til. Og det sidste var næsten der vigtigste, for både Datteren og jeg elsker guacamole :-)


Mexicanske rösti med guacamole
(2 personer plus lidt ekstra til madpakken)
500 g kartofler
2 forårsløg
rød chili – hvor meget der skal i afhænger af hvor stærke de er
hvidløg
spidskommen
salt, peber
3 spsk mel
2 æg
100 g revet ost – jeg brugte en gang Tex mex chili fra Arla, men andre slags revet ost kan også bruges

Riv kartoflerne groft og tør dem godt, f.eks. i et gammelt viskestykke. Kom de revne kartofler i en skål sammen med finthakket forårsløg, finthakket chili og finthakket hvidløg. Vend det hele godt med æg og mel samt krydderier. Form kartoffelkager af massen, hvor mange man får ud af det afhænger af størrelse og tykkelse. Jeg fik lavet 8 stk. Bag dem i ovnen ved 225 grader i 15 minutter. Vend dem og drys med revet ost, hvorefter de skal have endnu 10-15 minutter, til de er gyldne og sprøde. Udover dagens salat fik vi som sagt også guacamole samt salsa til. Jeg havde selv lavet guacamolen, men salsaen var på glas denne gang. 

Note: Röstierne blev dejlige sprøde og de smagte også godt - men de måtte gerne have smagt af mere. Måske prøver jeg at komme et brev mexicansk krydderi i næste gang. 

1 kommentar:

  1. Mums Anne, hvor ser det godt ud. De må prøves :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet