torsdag den 21. juni 2012

Tærte med skinke, squash og kartofler


Ja, jeg beklager meget,  men nu blev det til tærte igen.

Men hvorfor skulle jeg egentlig beklage det, når nu tærte er en favoritret, som kan tilberedes på utallige måder og som kan bruges til Stop-spild-af-mad. Tærtebunden blev denne gang lavet med bl.a. peanutbutter, en ide jeg havde set hos Kødløs fredag. Og som fyld blev der brugt rester af kartofler og purløg. Der var dog også købt nyt ind, nemlig skinke, squash og hytteost med løg.


Tærte med skinke, squash og kartofler
(4 personer eller 2 personer 2 dage)
75 g smør
25 g peanutbutter
75 g grahamsmel
125 g hvedemel
½ dl vand
lidt salt
100 g kogte kartofler
1 squash
1 fed hvidløg
lidt olie
125 g hytteost med løg
2 æg
70 g serranoskinke
Først laves tærtebunden. De to slags mel blandes i en skål og smørret hakkes i sammen med peanutbutter. Til sidst tilsættes vand, til den hænger sammen. Kan også laves på foodprocessoren, sådan som jeg plejer. Stilles køligt ca. 15 minutter. Kartofler og squash skæres ud i tern. Jeg vendte squashternene i lidt olie og finthakket hvidløg på panden for at give dem lidt smag. En tærteform smøres godt og tærtedejen rulles ud og lægges i fadet. Prik huller med en gaffel, så dejen ikke buler. Bag tærten 10 minutter ved 200 grader. Pisk hytteost med æg, purløg, salt og peber. Efter 10 minutter tages tærten ud og squash- og kartoffeltern kommes i. Osteæggemassen hældes over og tærten bages færdig i ovnen ved 200 grader i 20-25 minutter. Serranoskinken steges i lidt olie på panden, så den bliver sprød. Når tærten er færdigbagt serveres den med skinken ovenpå og en god salat til.

Note: Lækker tærte. Den blev lidt løs i det, måske fordi smørret jeg havde brugt, var blevet for blødt. Om den peanutbutter jeg havde kommet i dejen gjorde nogen forskel smagsmæssigt, er svært at sige. Måske skal jeg prøve at komme mere i næste gang.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar