lørdag den 1. december 2012

Blåbærkage med mørk chokolade


I anledning af at det er weekend...

...får I her opskriften på en lækker kage, jeg lavede for et stykke tid siden. Og det har ikke noget med jul at gøre, for julehalløjet er jeg ikke helt nået til endnu. Det meste af ugen er gået med at få ordnet forskelligt som indkøb af nyt tøj samt anskaffelse af (gode) ting og sager til køkkenskabe, køleskab og fryser, så jeg kan være klar til mit nye arbejde på mandag.

Men det var kagen jeg kom fra. Udgangspunktet var nogle blåbær, jeg havde i fryseren og efter lidt søgen på nettet fandt jeg denne opskrift hos madopskrifter.dk og det viste sig, at være et rigtig godt valg! Den hævede ikke så meget, men til gengæld blev det en lækker saftig kage med god smag af blåbær og chokolade.



Blåbærkage med mørk chokolade – min version
(6 personer)
50 g mørk chokolade, groft hakket
0,5 dl grahamsmel
2,5 dl hvedemel
2 tsk bagepulver
2,5 dl brun farin
1 tsk vanillesukker
50 g smør
2 æg
2,5 dl mælk
½ tsk salt
200 g frosne blåbær
Smørret lægges i en skål til det bliver blødt. Så røres det sammen med mel, bagepulver, brun farin og vanillesukker. I en anden skål piskes æggene med mælk og salt. Æggemassen hældes i melmassen og det hele røres rigtig godt sammen. Blåbærrene tilsættes og der røres igen. Til sidst vendes chokoladestykkerne i dejen. Dejen kommes i en smurt springform og bages ved 200 grader i ca. 45 minutter. Serveres med creme fraiche.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar