mandag den 17. juni 2013

Ud på sommertur - Årø

Der er nu noget fascinerende…

…ved små øer, der ikke er større end at man kan gå rundt om dem på en dags tid. Sådan en ø er Årø ved Haderslev. Man kommer ud på øen med en lille færge fra Årøsund, en sejltur der ikke tager mere end 7-8 minutter. Jeg besøgte øen i lørdags sammen med Den Glade Murer.

Fakta om Årø:
Årø var en gang Tysklands nordligste ø og i tiden fra 1864 til 1920 blev der drevet en del smugleri mellem Årø og Danmark. Øens areal er på 5,66 kvadratkilometer og øen er ret flad, det højeste punkt er kun 7,6 m. Det er en ret aktiv ø, hvor der foregår mange ting. Der er campingplads, lidt sommerhuse, der bliver dyrket druer og på markerne græsser Gallowkvæget.  På Brummersgård og i Ø-butikken er der mulighed for at købe forskellige ø-specialiteter.

Vi ankom til øen med den lille færge i dejligt solskin.

Undtagen når de ikke sidder der...
Den sjove bænk så jeg i havnen

Vi ville prøve at gå hele øen rundt og vi startede vores tur med at gå sydpå.
Her ses øens lille fyrtårn, og det er ikke ret stort, kun 13 m højt.

Vi fortsatte turen langs stranden. Selvom store grå skyer truede inde fra landsiden, så skinnede solen stadig på Årø.

Lidt klinter var der også.

Og her en koloni af digesvaler

Det var ikke alle steder, at det var lige nemt at gå langs vandet, men det lykkedes at komme tørskoet forbi.

Duften af hybenroser er en af sommerens dejlige dufte. Smukke er de jo også, som de står der med deres pink blomster. Men desværre har den smukke busk også en grim bagside. Den er nemlig så god til at sprede sig ud over det hele, at den kvæler en masse anden vegetation undervejs.

Da vi når nordsiden af øen, begynder det for alvor at trække op.

Og sådan endte en ellers rigtig dejlig tur - et skybrud væltede ned over os lige inden vi nåede tilbage til færgen. Hvor var vi dog heldige, at vandet først kom der!

Er du på sommerferie i området omkring Haderslev, kan en tur til Årø helt klart anbefales.

Du kan læse mere om Årø her: