mandag den 9. januar 2012

Boller med Fiberbageblanding


For nylig købte jeg en pose Fiberbageblanding fra Urtekram i Fakta. Den består af en masse små frø og kerner, bl.a. chiafrø, som skulle indeholde en masse gode sunde stoffer. Min plan var at prøve blandingen i nogle boller. Som udgangspunkt vil jeg helst bage grove boller, men nogle gange bliver de altså også for grove. Hvis jeg følger opskriften og tilføjer alt det grove mel først, så er der ofte ikke væde nok tilbage til at tage ret meget hvedemel. Og da hvedemelet er nødvendigt, hvis bollerne skal hæve, så har resultatet ofte været lidt for små og lidt for grove, tørre boller. Derfor prøvede jeg denne gang at komme groft mel i dejen skiftevis med hvedemel (1 dl ad gangen) indtil jeg syntes, at dejen ikke kunne tage mere groft og så hvedemel for resten. Det så ud til at virke, resultatet blev store lækre boller, der samtidig havde et groft indhold. Så det må jeg prøve igen. Man kan nok ikke smage Fiberbageblandingen som sådan, men bollerne har en god smag. Jeg brugte også blandingen som drys oven på bollerne og det gav i hvert fald en god smag.
Boller med Fiberbageblanding
(16 store boller)
5 dl lunkent vand
1 pakke gær
1 dl A38
2 tsk salt
1 spsk honning
2 dl Fiberbageblanding
3 dl grahamsmel
3 dl speltmel
7-8 dl hvedemel
1 æg til pensling
lidt Fiberbageblanding til drys

Lunkent vand røres med gær, til gæren er opløst. Der tilsættes A38, salt og honning. Så røres først Fiberbageblandingen og derefter mel i dejen (husk evt. at skifte mellem groft mel og hvedemel) til dejen er sej. Dejen hældes ud på et meldrysset bord og æltes igennem, hvorefter den hæver 30 minutter. Efter hævningen deles dejen i et passende antal stykker afhængig af hvor meget dej man har og hvor store boller man ønsker at lave. Hver klump dej formes til en boller og lægges på en bageplade med bagepapir. Bollerne efterhæver ca. 40 minutter. Inden de kommer i ovnen, skal de pensles med æg og have et drys Fiberbageblanding. De bages ca. 20 minutter ved 200 grader.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar