mandag den 30. marts 2015

Blondies med strejf af citron og hindbær

Brownies...

...er en lækker chokoladekage, som de fleste nok kender. Hvad måske ikke alle ved er, at hvis man laver samme form for kage med hvid chokolade, ja så hedder det blondies.

Og hvis der er en der ved noget om kager med chokolade, så er det bloggeren Anne au Chocolat. Og det er en af hendes opskrifter, jeg fik afprøvet her i weekenden, hvor en veninde kom på besøg. Jeg lavede halv portion, skiftede en økolime ud med en økocitron (for det var sådan en jeg kunne få), men fulgte ellers stort set opskriften.


Blondies med hindbær og citron
(4-5 personer)
100 g smør
100 g hvid chokolade
1½ æg
90 g sukker
65 g mel
en knivspids salt
50 g mandler, hakket
50 g hvid chokolade, hakket
revet skal af en økocitron
75 g hindbær


Hvis du bruger frosne hindbær, giv dem da et kort opkog og lad dem køle af. Smelt smørret i en gryde. Smelt 100 g hvid chokolade over vandbad eller i mikroovn. Pisk æg, sukker, mel og salt sammen i en skål til en let og luftig konsistens. Vend derefter smør og chokolade i dejen. Kom de hakkede mandler i sammen med resten af den hvide chokolade og revet citronskal. Vend hindbærrene i dejen. Kom dejen i en form foret med bagepapir, jeg brugte en stor rugbrødsform. Bages ved 180 grader i 30-35 minutter.

Note: Jeg havde tænkt, at kagen måske blev en anelse for fed i det, men den blev rigtig lækker, smagfuld og svampet. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar