mandag den 2. marts 2015

Blød, kold mad - og en tand mindre

Nogle dag er er man heldig...

...og får en masse lækker mad. Som da jeg var til en venindes 50 års fødselsdag i lørdags og vi fik en lækker italiensk buffet.




Andre gange er man knap så heldig. F.eks. når man går til tandlægen med en problemtand og ender med at komme hjem - en tand mindre. Sådan en tandudtrækning er lidt af en operation, der bl.a. indebærer et sår, der skal have fred til at heles. Så står den på kold, blød mad - yoghurt, is (nogle glæder er der dog) og måske moset banan. Ikke noget rigtig mad, ikke noget med en kop kaffe eller te, øv.


Jeg kunne have kastet mig over smoothies, det må vist være tilladt. I stedet lavede jeg en gang gulerodsmos med løg, lidt smør og krydderier samt en gang romanescomos med citron, smør og timian. Især den med gulerod blev faktisk rigtig god. Det smagte da lidt af rigtig mad, også selvom de skulle spises kolde.


Nu kan tanden i det mindste ikke give flere problemer. Men på en eller anden måde er det nu også lidt trist, at den er væk. Den har jo været en del af mig i mange år og den kommer aldrig igen. Om der skal sættes en ny i, ja det må tiden vise. Mon jeg kan undvære den, når maden skal tygges? Og mon jeg kan undvære den, når jeg smiler? Det har jeg et halvt år til at finde ud af.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar