fredag den 16. oktober 2015

Linser med kål og grøn karry

Når man som jeg gerne vil spise meget mad med grønsager og uden kød er det svært at komme udenom linser,bønner og kikærter. Heldigvis kan jeg godt lide det hele og så er der mange muligheder. Grønne linser er en af mine favoritter. De er nemme at have med at gøre, da de ikke skal ligge i blød, men bare skal koges. Her er en dejlig krydret ret hvor linserne er brugt sammen med hvidkål, porre og dejlige krydderier. Opskriften fandt jeg hos veganissen.




Linser med kål og grøn karry – min version
(2 personer)
100 g grønne linser
250 g hvidkål
100 g porre
olivenolie
½ rød peberfrugt
25 g frisk ingefær
½ spsk grøn karrypasta
½ spsk soya
1 tsk tørret citrongræs
3-4 tsk kardemomme
½ dåse kokosmælk
1 tsk jordnøddesmør

Kog linserne i rigeligt vand, ca. 30 minutter. Snit alle grønsagerne i fine strimler eller mindre stykker. Snit ingefæren fint. Svits kål, porre, ingefær og krydderier til kålen bliver blød ca. 5-8 minutter. Tilsæt rød peber og de kogte linser og svits et par minutter. Tilsæt kokosmælk, soya, karrypasta og jordnøddesmør  og lad retten simre 10 minutter ved svag varme. Serveres med en god chutney.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar