tirsdag den 27. oktober 2015

Mit første besøg i Malmø

Med Anne Naturglad i Malmø – Dag 1

For første gang i mit liv har jeg været en tur i Malmø. Og det viste sig at være en rigtig god ide, for Malmø er en by med mange spændende ting at kigge på og opleve. Det er en dejlig grøn by med masser af parker og masser af vand, både i byen og ved kysten. Der er flere forskellige museer, man kan besøge og der er masser af butikker til at gå shop-amok i, hvis det er det man vil. Og så har de for resten også et rigtig flot bibliotek.

Hvorfor så lige Malmø, vil nogen sikkert spørge. Det kom sig af, at jeg havde lyst til en lille byferie. Og da jeg så skulle på et kursus i Gentofte, var der jo ikke så langt til Malmø. 


Ankomst og en skål varm suppe
Det var torsdag ved middagstid at jeg ankom med toget til Centralstationen. Det var rigtig kedeligt vejr, de grå skyer hang tungt over byen, luften var fugtig og det var køligt. Og alligevel havde jeg med det samme en fornemmelse af, at det her var en by, jeg kunne lide. Måske fordi stationen ligger hvor den ligger med udsigt til en kanal og den gamle bydel - hyggeligt.


Hotellet fandt jeg hurtigt, da de lå få hundrede meter fra stationen. Hotellet var absolut en positiv oplevelse, da jeg jo havde valgt en billig overnatning på nettet og derfor var spændt på forholdene. For mig er hotellet først og fremmest et sovested, hvor der skal være rent og ikke ulækkert og helst en høflig betjening. Så gør det ikke noget, hvis det hele ikke er nyt og skinnende. Dette hotel viste sig dog at være både rent og pænt og til prisen meget tilfredsstillende.



Da indkvarteringen var overstået drejede det sig om at få noget at spise, nu var jeg efterhånden godt sulten. Det var jo også "lunch"-tid - altså frokost på svensk (frukost er morgenmad), så fik jeg det på plads. Som sagt var vejret meget efterårsagtigt og hvad kunne da passede bedre end en gang suppe? Og tilfældigvis lå der det hyggeligste lille suppe-sted lige ved siden af hotellet. Her havde de et udvalg af dejlige varme supper og mit valg faldt på en spinatsuppe med fisk.Og den var rigtig dejlig - smagfuld, varm og god. Kommer du til Malmø og trænger du til noget at varme dig på, kan jeg klart anbefale  "La Soupe"






Et slot - flere museer
Således mæt og varm var jeg klar til at gå ud og se på Malmø. Det var ikke et vejr, der indbød til lange gåture udendørs, så jeg besluttede mig for at starte med at lave noget indendørs. Det blev til et besøg på Malmøhus. Malmøhus er Nordens ældste bevarede renæssanceslot bygget af Erik af Pommeren og ja, det var dengang Skåne hørte til Danmark.


Jeg startede med by-og regionsmuseet samt slottet. Museet virkede gammelt og slidt og ikke vanvittig spændende - dog skal det siges, at de var i gang med at opdatere udstillingerne. Men selvfølgelig, når man for nylig har været på Moesgård ved Århus og set, hvad der er sket der, så kan det være svært at finde noget tilsvarende. For det er virkelig flot.



Jeg så også slottet og der var da nogle flotte sale, men igen var det ikke det helt store. Havde jeg sat mig mere ind i stedets historie, havde jeg nok fået mere ud af det. Dog var der forbavsende varmt, sådanne steder plejer ellers at være ret kolde. Den udstilling jeg bedst kunne lide, var en der viste en masse design gennem tiden – især møbler og kunst. Jeg kan godt lide de glimt af tidens gang og ændringer, som man får på den måde.

Samme sted var der også både kunstmuseum, naturhistorisk museum og akvarium. Jeg valgte at tage en tur gennem akvariet, da det var rigtig længe siden, jeg havde set sådan et sidst. Der var nyt og fint og man mødte både eksotiske fisk som piratfisk og elektriske ål, men der var også akvarier med den slags fisk man kan finde i vandet lige uden for Malmø. Der er nu noget fascinerende ved at stå og se på fiskene og føle det som om man var på havets bund. Afdelingen med krybdyr, edderkopper og andre "spændende” dyr, brugte jeg ikke tid på (gys).



På café og på biblioteket (nogle af mine yndlingssteder)
Efter besøget på Malmøhus gik jeg lidt rundt i Kungsparken og Slottsparken, hvor træernes gule blade lyste muntert op i det ellers noget triste grå vejr. 


Når det er så koldt og råt trænger man til noget varmt og sødt. Så jeg besøgte et ”Espresso House” som er en svensk cafékæde. Her kommer alle slags folk - venindepar, børnefamilie, pensionisten der gerne vil have en kop kaffe, de unge fyre. Når jeg er på ferie i en storby hører det sig til at gå på café og få en Caffé Latte eller en Cappucino og smage på de lokale kager og sådan var det også i Malmø. Min første kage i Malmø blev en meget meget lækker, blød og cremet karamelcheesecake, Uha den var god.

Bagefter gik jeg lidt rundt i byen og kiggede på et par butikker. Jeg besøgte et par tøjbutikker, men ellers er det mere butikker som sælger delikatesser, der fanger min interesse. 



Nu ville jeg se noget helt andet og mere seriøst, ja faktisk var det fagligt og så endda i ferien. Men jeg havde jo hørt om det flotte Stadsbibliotek, så det måtte jeg lige se. Og det var ganske rigtig et dejligt bibliotek. Stort og bygget sammen af en gammel bygning og en nyere bygning. Især deres store sal, hvor de har et kæmpe vinduesparti ud mod parken er virkelig skønt. sikken et lysindfald det giver. Og så var der masser af bøger på hylderne, dejligt at se. Især i en tid, hvor tendensen godt kan være, at der skal være plads til alt muligt andet end bøger på bibliotekerne.


Lækker kylling i pasta på V.E.S.P.A.
Efterhånden havde jeg gået en del, så det var tid til at slappe af på hotellet inden dagens sidste projekt – aftensmad. Jeg var lidt spændt på, hvordan det ville være at gå alene ud og spise. Men det føltes okay. Jeg havde læst om denne italienske restaurant, der både havde nogle gode retter på menuen og til nogle gode (dvs. billige) priser. Det bliver ikke så meget gourmetmad, jeg får prøvet, når jeg rejser. Så stort er mit budget heller ikke. Men mindre kan også gøre det og det er altid dejligt at prøve noget andet end det derhjemme

Jeg bestilte en gang kylling i ostesauce med kantareller, så var der dog lidt svensk over det. Det var en god stor portion med en meget lækker cremet sauce med gode smagsnuancer fra kantarellerne. Overvejede lidt en dessert, men kunne egentlig ikke spise mere. I stedet gik jeg hjemad mod hotellet og kiggede lidt på byen undervejs. Se mere om V.E.S.P.A. her.

Det var så den første dag og den havde været god.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar