søndag den 5. marts 2017

Hvidkålsgratin med bacon og peber

I denne uge har jeg ikke haft meget tid i køkkenet. Til gengæld har jeg både været på besøg hos Bibliotekarforbundet i København, jeg har været til min fars fødselsdag i Kolding og jeg har været på kursus i Herning - plus det løse. Det er mere end nok for en uge, i hvert fald for mig.

Men nu er der igen tid til at lave og spise god og lækker mad, som jeg enten selv eller andre har fundet på. Retten i dag er min egen opskrift. Jeg havde noget hvidkål der skulle bruges og hvidkål passer jo rigtig godt sammen med bacon, så det var udgangspunktet. Efter at have tænkt lidt frem og tilbage, fik jeg så ideen til nedenstående hvidkålsgratin.





Hvidkålsgratin med bacon og peber
(2 personer)
200 g hvidkål
100 g god bacon
1 stor snackpeber
3 æg
1½ dl skyr
paprika
rosmarin
peber

Skær hvidkålsbladene af stokken. Læg dem i kogende vand og lad dem koge ca. 4-5 minutter. Tag dem op, hæld koldt vand på og lad dem derefter afdryppe. Tør dem evt. forsigtigt i et viskestykke. Skær baconen i mindre stykker og steg stykkerne, til de bliver gyldne. Skyl peberfrugten og skær den ud i lange strimler.

Smør et ildfast fad. Læg et lag hvidkålsblade i bunden. Fordel peberstrimler og halvdelen af den stegte bacon over. Kom et lag hvidkålsblade på igen og så endnu en gang peberstrimler og bacon. Slut af med et lag hvidkål.

Pisk æggene med skyr og krydderier. Hæld æggemassen over og bag hvidkålsgratinen i ovnen ved 200 grader i 40 minutter. Læg evt. stanniol over til sidst, hvis overfladen begynder at blive for mørk.
Skær firkanter ud af gratinen og server med salat.

Note: Hvidkålsbladene kan godt være lidt seje, hvis de ikke bliver kogt/bagt nok. brug evt. en kniv med grillskær, når du spiser retten. Det hjælper.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar