torsdag den 16. marts 2017

Rigtig lækker kornotto med æbler og ingefær

Denne opskrift på en kornotto fandt jeg i et Gourmet-tillæg til magasinet Mad & Bolig. Og den smagte bare helt fantastisk. Min version blev godt nok ikke helt den samme som den i bladet. Bl.a. havde jeg ingen abrikoser - hverken friske eller på dåse. Men pyt, så brugte jeg bare nogle tørrede abrikoser. Der var også et par andre ændringer – men min kornotto blev rigtig lækker alligevel.




Kornotto med æbler og ingefær
(2 personer)
olivenolie
100 g speltkerner
1 løg
1 dl æblemost
3 dl hønsebouillon (hvis du vil lave det til en vegetarret, så brug grønsagsbouillon)
50 g friskrevet parmesan
2-3 tørrede abrikoser
1 lille æble
1 dl finthakket grønkål
1 stor teske fintrevet ingefær

Pil og hakket løget. Varm olien i en gryde, den skal dog ikke være for varm. Svits speltkernerne nogle minutter, til de får lidt farve. Tilsæt de hakkede løg og svits yderligere et par minutter. Tilsæt 1½ dl bouillon og lad det koge 5-10 minutter. Tilsæt æblemost og lad det koge yderlige 5-10 minutter. 

Derefter tilsættes resten af bouillonen efterhånden og det hele koges i alt i ca. 20 minutter. Så tilsættes parmesan og abrikoser skåret i tern. Lad kornottoensimre yderligere otte minutter. Hak grønkålen og skær æblet i små tern. Vend begge dele i kornottoen sammen med ingefær. Varm det hele igennem og smag til. 

Kornottoen kan f.eks. serveres til andebryst eller andet kød. Men du kan også spise den som en grøn ret.

En anden god opskrift på en kornotto er denne med rødkål, bacon og æble

Ingen kommentarer:

Send en kommentar