lørdag den 23. juli 2016

Sommerruller med kål, gulerødder og peber

Sommerruller eller vietnamesiske ruller  - det er noget med at rulle noget rispapir rundt om nogle friske grønsager og så dyppe rullen i en lækker dip. Det har jeg længe haft lys til at prøve og nu blev det til noget.

Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal synes om det. På plussiden tæller muligheden for at bruge en masse lækre friske grønsager og muligheden for at lave nogle lækre dip. På minussiden – tja, jeg ved ikke helt hvad jeg skal synes om rispapiret. Det bliver noget underligt klistert noget med grønsager inden i. Men okay, jeg har prøvet det en gang og det skal da prøves igen. Så må vi se.






Sommerruller med kål, gulerødder og peber
(4 ruller = let aftensmad til en person)
4 stk rispapir
sommerhvidkål
peberfrugt
gulerødder
nektarin
frisk koriander
dip:
peanutbutter
sesamolie
vand
fiskesauce
citronsaft
Lav dippen først. Pisk peanutbutter, sesamolie, vand, fiskesauce og citronsaft sammen. Skær hvidkålen fint ud. Skær gulerødder og peberfrugt i tynde strimler, gerne meget tynde strimler. Tag et stykke rispapir, læg det i vand ca. 30 sekunder og læg det så på et vidskestykke. Kom fyldet på og rul rispapiret sammen om fyldet. Og hvordan gør man så det? Jeg anbefaler, at du googler det på nettet og finder en tegning, for det er lidt svært at forklare med ord. Men det er i hvert fald vigtig, at man ruller det sammen så stramt som muligt. Øvelse gør mester J Når rullerne er rullet sammen, er de klar til servering sammen med dippet.

Note: Som sagt er det på samme tid noget lidt underligt noget, men det smager nu også meget godt og er en anden måde at få spist sine grønsager på. Eller måske skal man bare ligge alle de lækre grønsager i en skål og så hælde dressingen over. Som en slags asiatisk salat. Ingen rispapir, intet klister. Eller måske skal man rulle et salatblad eller kålblad i rullen, det var måske også værd at prøve.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar