tirsdag den 9. november 2010

Vamillekranse

I weekenden var jeg på besøg hos mine forældre på Sjælland. Min mor skulle lave vanillekranse til det årlige julemarked og jeg gav en hånd med. Hun havde lavet dejen i forvejen efter en gammel opskrift fra et ugeblad. Så jeg hjalp mest med at dreje på håndtaget på den gamle kødhakker, hvor dejen blev presset igennem og kom ud i fine lange rillede pølser. Derefter blev pølserne skåret i mindre stykker og formet til kranse. Jeg er ikke en hund efter småkager, men sådan en rigtig god hjemmebagt vanillekrans med rigtig vanille i smager nu godt.


Vanillekranse
Opskriften sagde intet om antal, men den portion dej vi brugte var fire gange så stor som nedenstående og det blev til 4½ plade tæt besat med vanillekranse.
250 g mel
125 g sukker
75 g skoldede, smuttede, finthakkede mandler
vanillekorn fra en stang vanille
175 g smør
1 æggeblomme

Bland mel, sukker, finthakkede mandler og vanillekorn. Kom smørret i og gnid det godt sammen. Tilsæt æggeblommen og ælt dejen let sammen. Lad den hvile ca. 1 time. Kør dejen gennem kødhakkeren med en skive med et stjerneformet hul og lav lange stænger. Stængerne skæres i ensartede stykker som formes til små kranse. De anbringes på en bageplade og bages ca. 10 minutter i en varm ovn.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar