tirsdag den 23. november 2010

Foccaciaboller

Det var en kold, blæsende novemberdag og jeg havde bestemt, at vi skulle have suppe. Som dagen gik kunne jeg mærke, at lysten til et godt brød til suppen blev større og større og derfor endte jeg med at bage en dejlig gang foccacia-brød. De kan jo laves på flere måde, jeg fandt nedenstående opskrift med lidt grahamsmel i på http://viskalspise.dk.


Foccacia-boller
(10 stk)
25 g gær
1 dl lunkent vand
1 dl kærnemælk
1 tsk salt
1 dl grahamsmel
1 dl durumhvedemel
ca. 5 dl hvedemel
1 spsk olie til pensling
¼ tsk groft salt og 1 tsk oregano til drys

Gæren smuldres i en skål i det lunkne vand og røres ud. Kærnemælken tilsættes og derefter salt. Grahamsmel og durummel røres i og hvedemelet røres i efterhånden, så meget som dejen nu kan tage. Dejen æltes og lægges i en skål, hvorefter den hæver 20-30 min. Derefter rulles dejen til en pølse, der deles i 10 stykker. Stykkerne formes til boller med en diameter på ca. 10 cm og trykkes lidt flade. De efterhæver ca. 15. minutter. Inden brødene kommes i ovnen pensles de med olie og drysses med groft salt og oregano. Bages ca. 12 minutter ved 220 grader. Og så var der brød til suppen, dejligt.

2 kommentarer:

  1. Uhmm, de ser lækre ud :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Hej Birthe - De blev også gode. Havde vi boet i nærheden af hinanden, kunne vi have byttet foccacia-boller. Så kunne du have smagt mine og jeg kunne have smagt dine :-)

    SvarSlet