mandag den 1. november 2010

Bagte kartofler med krydderdip

Jeg havde set en opskrift med bagte kartofler i Spis Bedre nr. 10 2009, som jeg havde lyst til at prøve. Og sørme ikke, om jeg var så heldig, at kassen fra Aarstiderne sidste gang indeholdt fire bagekartofler! Ifølge opskriften skulle man bruge en kartoffel til hver, men Datteren og jeg spiste 1½ hver. En er næsten for lidt, når det gælder som aftensmad. Det kommer selvfølgelig også lidt an på størrelsen.


Bagt kartoffel med krydderdip
(2 personer)
3 bagekartofler
75 g tørret skinke
1 forårsløg
½ æble
½ rød peberfrugt
1 dl cremefraiche
1 dl fromage frais
1 stor spsk hakket persille
1 spsk revet peberrod
1 spsk chilisovs
salt

Sæt ovnen på 225 grader. Skyl og skrub kartoflerne. Stik nogle huller i hver kartoffel med en gaffel. Læg kartoflerne på ovnristen og tilbered dem ca. en time. Skør skinken i strimler og rist den i lidt olie på panden. Rens forårsløget og skær i skiver. Skær peberfrugt og æble i små tern. Bland cremefraiche og fromage frais. Man kan sagtens nøjes med at bruge den ene slags, men nu havde jeg lige nogle rester, der skulle bruges, så jeg blandede. Tilsæt persille, peberrod og chilisovs. Bland alle ingredienserne undtagen skinken. Skær kartoflen op, kom skinke og derefter dip i og server.

Som tilbehør spiste vi en salat blandet at kogt perlebyg, æbler og broccoli. Dressingen blev blandet af olie, æbleeddike, sennep og honning.



2 kommentarer:

  1. Med det lækre tilbehør kunne jeg nok have spist 3-4 stykker.

    SvarSlet
  2. Kære "Mutter"
    Velkommen til min blog.
    Det var nemlig rigtig lækkert. Man kunne også lave krydderdippet med hytteost og så bruge det på brød eller i en sandwich.

    SvarSlet