fredag den 5. november 2010

Appelsinmarineret kalkun med grønsager i ovn

Denne opskrift fik jeg afprøvet sidste lørdag, da Datteren og jeg havde besøg af Den Glade Murer og min lillebror. Gæsterne var begejstrede og jeg synes også selv den blev rigtig god. Appelsin sammen med rodfrugter og kalkun er en rigtig god blanding. Appelsinsmagen giver lidt friskhed til de mere bastante rodfrugter og kalkunen blev ikke tør, som jeg havde frygtet. Opskriften er fra magasinet Mad! nr. 8 2010


Appelsinmarineret kalkunbryst med kartofler og fennikel i fad
(4 personer)
1 kalkunbryst (800 g)
olie, salt, peber
500 g kartofler
3 gulerødder
1 fennikel
2 løg
1 usprøjtet appelsin
1 spsk flydende honning

Tænd ovnen på 200 grader. Kalkunbrystet brunes på alle sider i lidt olie på panden, krydres med salt og peber. Derefter ordnes grønsagerne: Kartoflerne skrubbes godt og skæres i halve eller både. Gulerødderne skrælles og skæres i strimler. Fenniklen renses og skæres i tynde skiver. Løgene pilles og skæres i både. Kartofler og grønsager fordeles i bunden af et ildfast fad. Jeg tilføjede yderligere 1 spsk rapsolie med appelsin og lime, som jeg vendte grønsagerne med. Kalkunbrystet lægges ovenpå. Lav en appelsinmarinade – saften presses og røres med 1 spsk olivenolie og honning - og hæld den ud over kødet. Appelsinskallen rives og drysses ud over kød og grønsager i fadet. Krydr med salt og peber.
Ifølge opskriften skal fadet være i ovnen ca. 50 minutter. Det afhænger selvfølgelig af størrelsen på kalkunbrystet, som jo skal være gennemstegt, men det er også vigtig at kartoflerne er møre. Og i min ovn tager det altid længere tid at få ovnbagte kartofler færdige, end der står i opskrifterne. Så man må prøve sig frem til både kød og kartofler er møre.

Som tilbehør spiste vi brød og dertil nedenstående salat. Jeg havde fået gourmetbønner med i kassen fra Aarstiderne og dem ville jeg gerne bruge i en salat og det blev til nedenstående tomatbønnesalat.


Tomatbønnesalat:
Et bundt gourmetbønner renses, skæres i mindre bidder og dampes 2-3 minutter i lidt kogende vand tilsat olie og salt. Når bønnerne er kølet af blandes de med tomater skåret i både, lidt finthakket rødløg og hakket persille. En dressing lavet af balsamicoeddike, olie, sennep, salt og peber blandes og hældes over. Til sidst tilsættes en gang fetatern.

Det blev en dejlig salat der smagte godt og gav et farvemodspil til kalkunen og grønsagerne.

2 kommentarer:

  1. Den vil jeg helt sikkert prøve næste gang der skal kalkun på bordet. Og når der skal honning med i spillet, tror jeg også, at Fatter er med på ideen.
    Go´ weekend.

    SvarSlet
  2. "Mutter"
    Ja, honning er det dejligt produkt til mange ting, både det sure, det søde og ondt i halsen!
    Også god weekend til dig.

    SvarSlet