tirsdag den 3. april 2012

Citronpasta med laks eller tun


Når Datteren ikke er hjemme…

…så er retter med fisk ofte på menuen. Denne gang blev det til en dejlig frisk pastaret med citron, ærter og fisk. Den oprindelig opskrift er med tun, jeg prøvede den her med laks.


Citronpasta med laks (eller tun)
(1 person)
75 g frosne ærter
100 g røget laks (eller tun fra dåse)
fintrevet citronskal efter smag
citronsaft efter smag
1 dl skyr
1 stor teskefuld mayonnaise
salt, peber
grofthakket ramsløg (persille, dild eller purløg kan også bruges)
60 g fuldkornspasta
Ærterne kommes i en gryde kogende letsaltet vand og koger fem minutter. Afdryppes og afkøles. Laksen skæres ud i små bidder og kommes i en skål. Skyr, mayonnaise, citronskal- og saft, ramsløg, salt og peber blandes sammen og til sidst røres ærterne i. Pastaen koges efter anvisningen på posen. Ved serveringen anrettes pastaen på tallerkenen med fisken ovenpå og øverst den kolde citronærtesovs. Serveres med dagens salat og evt. brød.

Note: Jeg har før lavet denne enkle og lækre pastaret med tun. Denne gang skulle jeg prøve med nogle Middelhavsmarinerede laksestrimler, jeg havde købt. Men det var ingen succes. Man skulle tro, at laksen faktisk var blevet marineret i Middelhavet. Den var så salt, at laksesmagen næsten ikke kunne trænge igennem og krydderier fra Middelhavsområdet smagte den i hvert fald slet ikke af. Det bliver helt sikker sidste gang, jeg køber det produkt. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar