torsdag den 12. april 2012

Marcipan- og chokoladekage med blåbæryoghurttopping


Ingen fødselsdag uden en kage.

Da jeg skulle finde en kageopskrift til min fødselsdag, faldt jeg over en mandelkage med chokoladecreme og friske bær i nyeste nummer af ”Spis Bedre”. Den lavede jeg ikke, men jeg brugte den som inspiration til min egen udgave med marcipan, hvid chokolade, græsk yoghurt og blåbær.

  
Marcipan- og chokoladekage med blåbæryoghurttopping 
(Antal stykker 20-25)
100 g marcipan
100 g hvid chokolade
100 g smør
3 æg
2 dl sukker
1 dl hvid hvede
2 dl hvedmel
1½ tsk bagepulver
1 dl mælk
græsk yoghurt (jeg fik desværre ikke målt op)
200 g frosne blåbær
revet citronskal
blåbærsyltetøj
Sæt ovnen på 175 grader. Brun smørret til det får farve og dufter nøddeagtigt. Lad det afkøle. Riv marcipanen fint og hak chokoladen groft. Pisk æg og sukker luftigt. Bland mel og bagepulver. Rør smør og mælk i æggemassen sammen med marcipan og hakket chokolade. Tilsæt mel og bagepulver og rør til en glat dej. Hæld dejen i en smurt randform (1½ l). Sørg for at den er godt smurt. Jeg troede, at jeg havde smurt min godt nok, men alligevel gik kagen i stykker, da den skulle ud – øv. Bag kagen midt i ovnen i ca. 35 minutter til den er gennembagt. Til toppingen startede jeg med at give blåbærrene et hurtigt opkog og lade dem køle af. Al den snak om frosne bær og bakterier gør, at man bliver lidt forsigtig. Ved serveringen skæres kagen i skiver der lægges på en tallerken. Blåbærrene røres i yoghurten, der smages til med citronskal og derefter lægges en klat af denne topping på hver kageskive. Som dekoration kan man bruge en klat blåbærsyltetøj.

Note: Lækre kager, nemme at lave og med mulighed for mange variationer. Kagen kan bages dagen i forvejen, så er det hurtigt og nemt at gøre kagerne klar, når gæsterne kommer.

1 kommentar:

  1. Ej, hvor ser det godt ud :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet