søndag den 1. januar 2017

Nytårsmenu 2016 - salat med laks og fennikel og en dejlig kornotto med rødkål m.m.

Godt nytår til alle læsere af min blog.

Jeg håber, at I har haft en rigtig god nytårsaften med masser af lækker mad og drikke inklusiv bobler. Jeg holdt en stille og fredelig nytårsaften sammen med mine forældre. Min mor og jeg deltes om at lave aftenens menu.

Jeg stod for en forret med salat og laks samt tilbehør til hovedretten, som min mor lavede. Hovedretten var svinemørbrad med lækkert fyld af nødder og peberrod. Dertil serverede jeg en rigtig god speltotto eller kornotto med rødkål og bacon. Til dessert havde min mor lavet citronfromage (min far elsker citronfromage).

Så det I får opskriften på her er: Forretten med laks, som jeg har fundet inspiration til hos Foodfanatic og kornotto med rødkål, en opskrift jeg havde fundet hos Alt for Damerne.


Salat med laks og fennikel (min version)
(3 personer)
3/4 dl cremefraiche
1 spsk citronsaft
fintrevet peberrrod efter smag
½ fennikel
½ æble
1½ spsk æblecidereddike
1 spsk olivenolie
sukker
salt, peber
100 g røget laks
dild
1 skive ristet rugbrød
lidt salatblade

Cremefraiche røres med citronsaft og smages til med fintrevet peberrod til du synes, den er tilpas. Stil dressingen koldt.

Fenniklen skæres i meget tynde skiver, evt. på mandolinjern. Æblet udkernes og skæres i tynde både. Fennikel og æblebåde lægges i en skål og vendes med æblecidereddike, olie, salt og peber samt en anelse sukker. Lad grønsagerne trække 10-15 minutter.

Læg et par salatblade på tallerkenen, kom skiver af laks oven på. Derefter anrettes æble- og fennikelskiver oven på laksen. Kom et par teskefulde dressing over og pynt med dild og smuldret ristet rugbrød. Server lidt brød til sammen med resten af dressingen.


Konrotto med rødkål, bacon og æble
(4 personer)
75 g bacon i tern
1 lille rødløg
150 g rødkål
100 g speltkerner
1 spsk balsamicoeddike
rosmarin
5-8 dl hønsebouillon
50 g friskrevet parmesan
salt, peber

Pil og hak løget. Snit kålen så fint som muligt. Steg baconternene i en gryde i fem minutter. Tilsæt løg og rødkål og steg yderligere fem minutter. Kom speltkernerne i og lad dem stege med et par minutter. Tilsæt balsamico og lidt rosmarin. Varm bouillonen op og kom den i gryden lidt ad gangen. Start med 2 dl, når de er absorberet, så tilføjes igen en 1 dl. Og sådan fortsætter man med at tilføre mere væde, indtil kernerne er kogt godt. Det tager 20-30 minutter afhængig af hvor bløde man vil have dem.

Når kernerne er tilpas tilsættes den revne parmesonost, som røres ud i gryden. Smag til med salt og peber og rosmarin. Smager godt til f.eks. mørbrad eller andet svinekød, som du vil servere rødkål til.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar