tirsdag den 20. marts 2012

Boller med abrikoser og nødder


Ny slags boller

Så fik jeg lavet en ny slags boller, denne gang med abrikoser og nødder. På en måde er mine boller næsten altid nye, da jeg ofte bruger det mel, jeg har på lager i stedet for at følge en opskrift slavisk. Denne opskrift, som jeg fandt i Spis Bedre februar 2010, blev der også ændret på.


 Boller med abrikoser og nødder - min version
(16 stk)
50 g hasselnødder
50 g bløde tørrede abrikoser
50 g gær
3 dl vand
1 dl A38
2 spsk sesamolie
1 tsk salt
3 dl grahamsmel
1 dl hvid hvede
4 dl hvedemel plus det dejen kunne tage
1 dl Fiberbageblanding fra Urtekram
Rist nødderne på en tør, varm pande. Gnid skallerne af i et viskestykke og hak nødderne groft. Skær abrikoserne i små tern. Hvis man synes, at de er for hårde, kan man evt. hælde lidt kogende vand på dem og lade dem stå en times tid, inden man skærer dem i tern. Dejen smuldres i et dejfad, det lunkne vand tilsættes og der røres til gæren er opløst. Olie, nødder, abrikoser, salt, fiberblanding tilsættes. Melet kom jeg i med min nye metode: Først en dl groft mel – i dette tilfælde grahamsmel – derefter en dl hvedemel og sådan bliver jeg ved, indtil jeg synes, at dejen har den rette konsistens. Den hvide hvede kom jeg i før det almindelige hvedemel. Det gav en dej der stadig var grov, men også god at arbejde med. Når dejen er blevet æltet, skal den hæve en time. Derefter formes den til boller og de efterhæver en time. Pensles med æg og bages ved 200 grader i 15-20 minutter.

Note: Dejlige store gode boller med frugt- og nøddesmag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar